Besparen op de kosten voor je Letter of Credit

Wist je dat je kunt besparen op bankkosten zoals een Letter of Credit? Onze experts gaan samen met je bekijken hoe we bankkosten voor je kunnen besparen!

Registreer je nu

Wat is een Letter of Credit?

Een Letter of Credit is belangrijk wanneer je bijvoorbeeld goederen of diensten aan het buitenland levert. Het is een verplichting van de bank van de koper (importeur) om onder een Letter of Credit aan de verkoper (exporteur) een bepaald bedrag op een bepaalde datum te betalen. Zo ben je er dus van verzekerd dat je betaald krijgt als exporteur! De Letter of Credit wordt ook wel een Documentair Krediet of L/C genoemd.

In zo’n Letter of Credit wordt onder andere aangegeven welke documenten er verplicht zijn, welke informatie ze moeten bevatten en op welke datum hij verloopt. Wanneer de documenten niet volledig of op tijd worden aangeleverd vervalt de L/C.

Hoe werkt een Letter of Credit?

De bank van de koper staat garant voor de betaling. Keert de koper (importeur) het bedrag niet uit dan doet zijn bank dat. Bijvoorbeeld wanneer de koper (importeur) failliet gaat. De koper (importeur) vraagt hiermee eigenlijk een krediet aan bij zijn bank om zo te zorgen dat jij als exporteur betaald wordt.

De Internationale Kamer van Koophandel in Parijs heeft regels opgesteld waar de partijen zich aan dienen te houden. Ze noemen dat Uniform Customs & Practice voor Documentary Credits, ook wel UCP. De verkoper of exporteur moet de documenten die zijn voorgeschreven bij de Letter of Credit inleveren bij zijn bank binnen de geldigheidsduur van het krediet.

Wanneer gebruik maken van een L/C?

Het is verstandig om een Letter of Credit in te zetten als je goederen of diensten levert aan een onbekende handelspartner of wanneer het een bijzondere transactie is: een voor jouw bedrijf grote transactie bijvoorbeeld.

In sommige landen heeft de centrale bank of overheid bepaald dat er alleen zaken mogen worden gedaan als er gebruik wordt gemaakt van een Letter of Credit.

Bij minder stabiele landen kan je overwegen vanwege het politieke risico een verzekering af te sluiten. Wij kunnen jou daarbij ondersteunen.

Wat kost een Letter of Credit?

De kosten verschillen natuurlijk afhankelijk van de wensen en benodigdheden. De belangrijkste kosten zijn:

  • Adviesprovisie: eenmalig bedrag
  • Confirmatieprovisie: een klein percentage per maand
  • Documenten provisie: Eenmalig bedrag, plus een klein percentage over het bedrag van de documenten.

Als je zo’n Letter of Credit gaat aanvragen kun je er misschien wel op besparen. Neem dan ook gerust contact met ons op om te zien of we iets voor je kunnen betekenen. Je kunt je gratis registeren én we werken op “No cure, No Pay” basis. Géén risico voor jou dus en wel maximaal rendement!

Wil je weten wat jij kan besparen op je Letter of Credit?

Op deze website kun je gemakkelijk en snel je bedrijf registreren en gratis bekijken of er eventuele bankkosten te besparen zijn. Is dat het geval? Dan gaan we samen met jou en onze experts aan de slag om de besparingen te realiseren. En dat op “No cure, No pay” basis!



Gratis bespaarcheck No cure, No pay! Regel de beste deal

Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Voor wie doen we dit?

 

  • Micro ondernemingen

    Starters en ZZP-ers

  • Kleine ondernemingen

    Kleine ondernemingen

  • Middelgrote ondernemingen

    Midden en Grote Ondernemingen